Wandelsport Vereniging
Jong en Vrolijk
1938
De Wandelsportvereniging Jong en Vrolijk te Utrecht werd op 28 september 1938 opgericht na een afscheiding met een ander grote wandelsportvereniging. Voordat de oorlog uitbracht telde w.s.v. Jong en Vrolijk maar liefst 100 leden. In de Oorlog was het niet mogelijk om te wandelen en na de oorlog ontstond er weer een grote toeloop van nieuwe leden. In de jaren 50 ging het bergafwaarts met w.s.v. Jong en Vrolijk. In 1952 nam dhr. N. (Nico) van de Brink de scepter over van dhr. Heezer die toen voorzitter was en beloofde w.s.v. Jong en Vrolijk uit het slop te halen. Dhr. N. (Nico) van de Brink kon echter niet voorkomen dat het omslaan van het ledenbestand in de jaren 70 zou doorzetten.
1964
Vanaf 1964 organiseert het bestuur van w.s.v. Jong en Vrolijk de laatste avond in
Hoograven, dat gebeurde in samenwerking met wijkvereniging Hoograven's Belang. Naarmate
de jaren verstreken stuitte dat bij veel deelnemers op bezwaren. In 1978 kwam er
een eind aan de samenwerking met de Hoograven's Belang en liep w.s.v. Jong en Vrolijk
de laatste avond van de vierdaagse in Utrecht-
1971
Dhr. N. (Nico) v.d. Brink (voorzitter) heeft de Frans Vianen Bokaal mogen ontvangen
tijdens de Algemene Leden vergadering van de Kring Utrecht-
1981
Dhr. W. (Willem) Oostrum (penningmeester) heeft de Frans Vianen Bokaal mogen ontvangen
tijdens de Algemene Leden vergadering van de Kring Utrecht-
1983
In 1983, tijdens het 45 jarig bestaan van w.s.v. Jong en Vrolijk, waren er nog maar liefst drie wandelsportverenigingen. Dit waren Op Sterke Benen (OSB), Wij Willen Voorwaarts (WWV) en Uiteraard ook WSV Jong en Vrolijk. Ook wsv Juliana bestond nog wel op papier maar had toen nagenoeg geen leden meer.
Om het wandelen te kunnen bekostigen werd toen dan ook o.a. kranten verzameld en ingeleverd voor recycling wat immers toen nog en aardig centje op kon brengen.
Vanwege deze jubileum is er een comité opgericht die destijds een reeks van activiteiten op touw hebben gezet. Op 11 september 1983 verzamelde de vereniging samen met haar leden en donateurs bij de Zwolsche Algemene (nu GSD) aan de Oudenoord. Vanaf dit vertrouwde verzamelplek waar men altijd verzamelde om naar andere wandelsportverenigingen toe te gaan vertrok men dit maal richting de Efteling voor een gezellige dagje uit.
Op 17 en 18 september 1983 hield het comité een jubileum-
1988
Ook tijdens het 50 jarig bestaan is een jubileumcomite opgericht en men wederom en dagje na de Efteling vertrokken.
1938
De eerst volgend jubileum dat gevierd werd was ditmaal voor het 60 jarig bestaan. Voor deze jubileum heeft de Feestcommissie diversen bingoavonden en rommelmarkten gehouden. Ook is er toen samen met enkele leden en donateurs gecollecteerd voor Jantje Beton (Nationale Jeugd Collecte Fonds).
Uiteindelijk heeft op 19 en 20 september 1998 een jubileumtocht plaatsgevonden waarbij een glas met opdruk als herinnering aanwezig was. Ondanks de vele reclame kwam over beide dagen weinig deelnemers, wellicht dat dit kwam door het slechte weer.
Op 4 oktober 1998 was het dan zover. Om een oude traditie voort te zetten zijn wij ook dit keer weer met al onze leden en donateurs op stap geweest met onze vaste vertrouwde busmaatschappij van Rooijen uit Woerden die de vereniging al vanaf het begin dat wsv Jong en Vrolijk bestaat vervoerd en waarbij wij de voormalige baas als chauffeur hebben kunnen bemachtigen. Dit maal ging de busrit richting Amsterdam waarbij wij na een rondvaart met Redderij Lovers uitstapte vlak bij Artis en daar van een lunch hebben genoten om vervolgens van de dieren te kunnen genieten. Op de terugweg richting huis hebben wij nog met zijn allen gedineerd bij de wegrestaurant in De Meern.
In loop der jaren heeft de vereniging al vanaf Mensa (voormalig studenten eethuis) diversen activiteiten gehad. Vanwege sluiting is de vereniging verhuisd naar het clubgebouw van Speeltuin Jong Leven te Zuilen (heeft niets met onze vereniging te maken) en zijn wij daar met de activiteiten verder gegaan. Enkel activiteiten welke toen werd gehouden zijn, bingo's, kinderbingo's, rommelmarkten, de winterserie, recreatietocht, snerttocht, avondvierdaagse, sinterklaasavond etc.
Per begin november 1998 heeft de vereniging de betrekkingen met speeltuin Jong Leven beëindigd en houdt men tot de dag van nu haar bingo's, kinderbingo's en rommelmarkten (welke is uitgebreid naar ruim 41 tafels) in gebouw van de Kibra Hacha (zit in het voormalig Biljart Centrum van Zuilen). De eigen tochten en de avondvierdaagse vindt zich plaats in het gebouw van de Geuzenwijk Vereniging aan de Laan van Chartroise (naast het Rietendak School).
2003
In 2003 bestaat de vereniging ondertussen 65 jaar. Om dit enigszins te vieren is ditmaal besloten om in de maand september bij iedere gehouden activiteit de mensen op en klein lekkernijtje te trakteren.
Ook is in deze periode voor het eerst een internetsite gemaakt en gelanceerd. Wij hopen doormiddel van dit medium de mensen op en nog betere manier van dienst te kunnen zijn.
Dit jaar hebben wij tijdens de snerttocht onze routes uitgebreid met de 25 en 32 km. Deze stond nog niet in het landelijk wandelprogramma (LWP) en was dit jaar ook als proef ingepland.
2004
Dhr. N. (Nico) Dokter (penningmeester) heeft de Frans Vianen Bokaal mogen ontvangen tijdens de Algemene Leden vergadering van de regio Utrecht/Flevoland. Deze bokaal wordt jaarlijks aan een persoon, groep, commissie, vereniging etc. uitgereikt welke veel voor de wandelsport in zijn algemeen heeft mogen betekenen. Dit jaar was het voor de 35e keer.
Met onze eigen tochten hebben wij de routes officieel uitgebreid met de 25 en 32 km. en stonden dit jaar dan ook voor het eerst in het landelijk wandelprogramma (LWP).
2005
Vanaf dit jaar maken wij helaas geen gebruik meer van het gebouw "Kibra Hacha". Reden hiervoor ligt in het feit dat dit gebouw eigendom is van st. B.O.E.G. welke namens de gemeente Utrecht een bestuurlijke functie heeft voor de immigranten organisaties welke subsidiekrijgen van de gemeente Utrecht. St. B.O.E.G. wilde per 2005 de huur behoorlijk verhogen met enkele honderden euro's en de bar weer in eigen beheer gaan nemen. Daarnaast konden enkele andere punten pas besproken worden nadat er een nieuw contract was getekend. Dit is voor ons dan ook niet acceptabel en zijn hier dan ook niet mee akkoord gegaan.
Gelukkig hebben wij een andere onderkomen kunnen vinden bij de duivenvereniging UPV het Noorden. Onze activiteiten zullen vanaf dat moment dan ook plaats vinden in hun gebouw aan de Balderikstraat 139 te Utrecht.
Ook hebben wij per 2005 het lidmaatschapstelsel aangepast na de huidige tijd. Hiermee is het lidmaatschap verlaagd en heeft men meer voordelen voor in de plaats terug gekregen. Vanaf dit moment wordt de kosten voor inschrijving, vervoer etc. bij andere wandelsportverenigingen en organisaties niet meer door ons vergoed maar komt dit voor eigen rekening.
Tevens zijn wij gestart (eind 2004) met de aanmeldingen bij FreeRecordShop, Bol.com. Klikt men via onze website op de links van deze bedrijven dan kunnen ze hun artikelen bestellen en krijgt onze vereniging een kleine provisie.
Tevens hebben wij ons (eind 2004) aangemeld voor deelname bij de Bingo Sponsorloterij.
Hierdoor kan iedereen onze vereniging opgeven als steun-
Ook het inleveren van cartridges/toners en zelfs oude gsm-
Daarnaast organiseren wij dit jaar voor de 50e keer de avondvierdaagse. Voor het eerst bieden wij de scholen ook de mogelijkheid om hun inschrijflijsten digitaal in te vullen en door te zenden.
2006
Tijdens de regiovergadering kregen wij een bokaal uitgereikt wegens het 50-
2007
In februari 2007 organiseerde wij namens de Unox de Hartje Winter Wandeling, hieraan deden er 255 deelnemers aan mee. Vlak ervoor is H.Evers (oud groepsleider) de echtgenoot van onze voorzitster overleden. Kreeg de avondvierdaagse een landelijke logo en sponsors. En organiseerden wij namens de ANWB een wandeltocht (Kampioenloop) in Bilthoven waar zich 990 deelnemers voor aanmelden.
2008
Geheel onverwachts is onze secretaris G.M. (Bertus) Dokter op 65 jarige leeftijd overleden op 4 maart 2008.
Dit jaar kregen wij van de landelijke sponsors enkele jacks, vlaggen, vernieuwde
startkaarten etc. voor de Avond4daagse in de nieuwe huisstijl. Ook de KRO-
Ook sportfotograaf Wim de Brijne heeft op zeer onverwachte wijzen totaal 204 foto's gemaakt en op zijn site www.wimdebruijne.nl vertoond welk men kan bezichtigen en bestellen.
Dit jaar bestond ook de KNBLO-
Ook organiseerden wij dit jaar voor de tweede maal de ANWB Wandeldag in Bilthoven. (in 2007 heette dit de Kampioenloop) Hieraan hebben zich 1042 deelnemers aangemeld. Door de firma StampotToGo werd aan iedere deelnemer een gratis bakje stampot uitgereikt.
Al met al een bevlogen jaar met veel bijzondere gebeurtenissen.
2009
In 2009 werd onze website voorzien van een andere (verfrissende) achtergrond uitstraling.
Ook dit jaar werd door onze vereniging de Avond4daagse en de ANWB-
2010
Met het beëindigen van de landelijke ANWB-
2011
2012
2013
Vanuit “George In der Maur-
2014
Vooruitlopend op de fusie tussen KNBLO-
2015
De KNBLO-
In dit zelfde jaar hebben wij onze geplande Recreatietocht met 1 week uitgesteld vanwege de komst van de Tour de France die dan ook langs ons startlocatie kwam en hierdoor slechtere bereikbaarheid had en wegen zijn afgesloten. Gelukkig was dit een goede zet. We kregen wat meer wandelaars tijdens deze wandeltocht en vele deelnemers waren content dat ze dat weekend toch nog konden wandelen oa voor training vierdaagse. Bij het vastleggen van de wandeltochten 2016 hebben wij dit zelfde weekend opgegeven en met de positieve geluiden die we dat weekend hebben gehoord hopelijk ook dan weer een succes.
2016
Geschiedenis |
Algemene Informatie |
Foto Album |
Contact Gegevens |
Extranet (testfase) |
Lidmaatschap |
Actie (PlusSport-WandelFit) |
Recreatietocht |
Snerttocht |
Wandeldag voor Kika |
BeterLopen voor Parkinson |
Deelnemers Reglement |
FAQ Wandeltochten |
A4D Informatie |
A4D Inschrijven |
A4D-Deelnemers Reglement |
A4D FAQ |
Bingo |
Rommelmarkt |
Website Links |
Kleding & Attributen |
Blanco Blad |
Kleding |
Schoenen |
Sokken |
Poles (NordicWalking-stokken) |